Feministisk opera?

Av all opera jag sett och själv spelat i så har dom olika operorna haft väldigt snäva, gammalmodiga och unkna mansroller/kvinnoroller. 

Det är inte så konstigt, med tanke på att Mozart och andra som skrev opera levde under en annan tid och en annan verklighet än vår, förstås. Men det kunde stundtals kännas rätt unket och trist, tyckte jag, att liksom själv leva i nutiden, men behöva spela och visa upp snäva roller från dåtiden – dagligen. Att som koloratursopran alltid spela en snäll och vän jungfru som sökte kärleken. Fint, absolut, men det var inte så hejdlöst varierande karaktärer i respektive operor. 

Det kändes också tråkigt att ofta behöva stå inför att inse att dom kvinnor som sökte/söker operautbildningar ofta var långt mer kvalificerade än männen som sökte samma utbildningar, men att det ändå alltid togs in lika många kvinnor och män till samma utbildningar. Som om det inte var nog med detta så visste ju vi alla studenter också om att kvinnors huvudroller i operor är långt mycket färre till antal än männens huvudroller… Vilket givetvis innebar att konkurrensen var mycket hårdare bland kvinnor än bland män. Inte bara redan från start till utbildningarna, utan genom hela karriären… Det kändes liksom stundtals väldigt orättvist och som ett omöjligt uppdrag att göra sig synlig och hörd när så många odds stod emot mig, som kvinna. 

Men… Kanske det blir ändring på allt detta i framtiden? Det visade sig nämligen nu i veckan att feministen och skribenten Ebba Witt-Brattström har varit med och skrivit en opera! 

Det väcks så många frågor i mig utav denna nyheten! Vad kommer operan handla om? Kommer vi se flera kvinnliga karaktärer här än i en ”vanlig” opera? Kommer dom kvinnliga karaktärerna få vara starka och oberoende? Har Witt-Brattström kanske till och med skrivit en opera med ett rent feministisk budskap? Är så pepp på detta! 

Hur går dina tankar om ämnet?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.