Sociala mediers komplexitet

Det väldigt speciella med sociala medier är att vad som helst kan gå från att vara en viskning – i en sluten låda, ute i cyberrymden – till att plötsligt vara ett starkt vrål på en öppen, offentlig plats. 

Skillnaden mellan ett offentligt samtal på ett torg och ett offentligt samtal på sociala medier är ju att varje sociala medier-samtal kan ropas ut som i enorma megafoner, utan någon som helst dyr teknisk support, men med kruxet att det inte är trådstartaren eller den som kommenterar som egentligen avgör om samtalet kommer att vara viskande eller nästintill utbasunerat i Morgonsoffan-stil. Den som delar ett inlägg eller en nyhet på sociala medier är egentligen inte den som avgör eller bestämmer huruvida samtalet kommer ropas ut eller knappt höras.

Konversationen nedan tycker jag definierar det odefinierbara och komplexiteten med dagens sociala medier (OBS! Bilden är delad med trådstartarens godkännande):


Det hela gör att själva definitionen av en ”kändis”, ”medieprofil”, ”opinionsbildare”, och ”influencer” är väldigt odefinierbar. Beroende på en Facebook-delad pressreleases popularitet så kan en författare plötsligt vara opinionsbildare (exempelvis Camilla Läckberg) och en politiker (exempelvis Hanif Bali) en influencer. Själva definitionerna blir svåra att precisera, och att placera in människor i fack blir nästintill omöjligt.

Kuggfråga: Är en aktivt twittrande politiker verkligen en politiker, eller är hen istället en frilansande journalist utan uppdrag, en snart publicerad författare (á la Jonas Gardell) eller i själva verket en influencer, som snart kan vänta sig sponsrade pengar, i samarbete med Löwengrip Care & Color? Kan en och samma person vara allting samtidigt?