Tidningarnas dödsera

Tidningarnas dödsera
Photo by AbsolutVision 

Mats Qviberg – ny ägare för Metro – inleder sin nya karriär som publicist med att försöka tysta ner sina journalister. Nöjesguiden listar alla händelser. 

Journalister är experter på kommunikation och det är förstås en riktigt dålig idé att försöka framställa sig själv som en så kallad ”sanningssägare” och samtidigt tysta andra. Det är både en skamlig handling av honom, och samtidigt också skadligt för tidningens varumärke. Att försöka skapa en tystnadsspiral på en tidningsredaktion, i ett demokratiskt land, är en vansinneshandling. 

Kommer läsaren att acceptera tidningen Metro framöver? Eller är kanske den stora frågan här kanske huruvida folk kommer att läsa tidningar överhuvudtaget, i framtiden? 

Självklart kan jag inte låta bli att dra parallellen till att den här händelsen kanske också handlar om tidningarnas död. 

Ju mer jag tänker på ”tidningarnas död” som ett möjligt scenario, desto mer logiskt blir det. Vart läser jag i huvudsak mina nyheter? På Facebook, liksom de flesta unga gör idag. 


Personer mellan 16 och 25 år ägnar i genomsnitt uppemot 40 timmar i veckan åt internet. För unga mellan 16-25 år är Facebook en viktigare nyhetskälla än både tv, radio och dagstidningar, enligt Svenskarna och Internet 2016

Förutom statligt stöd: Vad är det egentligen som förordar att tidningar kommer överleva den här eran? 


Känner du till appen Omni? På Omni kan du – helt gratis – läsa nyheter som scannats av från andra tidningar och sammanfattats till appen. 

Jag frågar mig: Varför skulle folk välja att köpa en reklamklottrad tidning när man kan läsa nyheter gratis? Varför inte bara följa gratis nyhetsappar – eller, för den delen, skribenter direkt på Facebook? Varför inte välja ut särskilda forskare på sociala medier, och bara börja följa dom? 

Kanske överlever tidningarna om de vänjer sig vid att inte leva på annonsintäkter, och låter läsaren betala för att slippa reklam – liksom konceptet Spotify och HBO erbjuder?