Företag bygger luftslott med influencers
Under ett bra tag nu så har jag funderat en hel del på hur företag arbetar med Corporate Social Responsibility (CSR). Hur mycket samhällsansvar borde företag ta? Bör alla företag arbeta med CSR? Eller är det okej att vissa gör det och andra inte?
Unga ställer krav på företag
Unga ställer idag väldigt höga krav på företag gällande att de ska ta samhällsmässigt ansvar och ta ansvar för miljön, förutom att de ska skapa vinst.
Corporate Social Resonsibility, CSR (Företags samhällsansvar), handlar om idén att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället, ur såväl ett ekonomiskt, miljömässigt som socialt perspektiv.
Det talas mycket om ”hållbarhet”, om att varumärken ska ta ansvar för sin påverkan på djur och natur etcetera, vilket säkert inte har undgått någon att lägga märke till.
Arbetar alla företag med CSR?
NA-KD är ett företag som har haft en otroligt stark uppgång, redan sedan de grundades, år 2015.
Efter 2 års positiv uppgång för NA-KD så har jag funderat en hel del på hur det kan ha gått så bra för företaget.
NA-KD: s målgrupp verkar i huvudsak vara unga kvinnor. Spontant så tänkte jag därför att företaget därmed kanske tar ett särdeles stort samhällsansvar, alltså Corporate Social Resonsibility, för att ha lyckats attrahera den här målgruppen.
Men så försökte jag ta reda på om den föreställningen verkligen stämde…
Hur arbetar NA-KD med CSR?
På vilket sätt arbetar NA-KD med CSR, i likhet med andra framgångsrika företag som grundades i nära anslutning till NA-KD?
Arbetar NA-KD med socialt samhällsansvar?
Tar NA-KD ett samhällsansvar? Såsom exempelvis märket Aéryne gör. Aéryne grundades i Borås av Siri Vikman år 2014. Förutom att försöka skapa vinst så arbetar företaget också för att hjälpa kvinnor i Indien till att kunna utbilda sig.
Eller arbetar de kanske med miljön i fokus?
Tar NA-KD ansvar för miljön? Såsom smyckesmärket Johanna-N, som grundades år 2013. Johanna-N har ett hållbarhetstänk som genomsyrar hela verksamheten, och produktionen skapas i nära kontakt med grundaren Johanna ”Slowfashion” Nilsson.
Vad är NA-KD: s varumärke?
Första gången jag läste om företaget NA-KD så var det på Isabella Löwengrips blogg.
På bloggen delar Löwengrip frikostigt sina läsare på artiklar om hur hon exempelvis besöker NA-KD: s företag i Göteborg, att hon har rensat ur sin garderob för att ge plats till NA-KD: s kläder, och så vidare, för att visa upp NA-KD: s kollektioner.
Finns det verkligen en möjlig anledning till varför det har gått så bra för det företaget, förutom sett till snålskjuts-åkande på diverse influencers personliga varumärken?
NA-KD inte mer än en vanlig affär
Av vad jag kan utläsa så arbetar NA-KD inte med någon typ av samhällsansvar.
Jag tror att den huvudsakliga anledningen till företagets starka uppgång är på grund av att NA-KD satsat stenhårt på marknadsföring med Influencers – och därmed har vunnit mark genom att åka snålskjuts på enskilda personers starkt etablerade varumärken.
Men vad är då NA-KD utan influencers uppbackning? Svar: Ingenting mer än en vanlig klädkedja, med ambitionen att bli ett globalt företag.
Jag är förstås imponerad över att grundaren till NA-KD, Jarno Vanhatapio (som också grundade Nelly.com), har haft en så otroligt stark uppgång och kunnat öka sin omsättning och anställa så många anställda på så kort tid. Men utöver de kvaliteterna hos NA-KD så handlar det alltså om ett företag som i grunden inte är varken finare eller bättre än något annat klädmärke som inte valt att ta ett större ansvar i samhället, annat än att eftersträva ekonomisk vinst för sina ägare och lön till sina anställda.
Faktum är att det överraskar mig att influencers överhuvudtaget vågat samarbeta med NA-KD, precis i företagets uppstart.
Är NA-KD bättre än H&M?
Ändå så stoltserar många unga på stan med NA-KD: s kläder, samtidigt som samma personer verkar välja bort att handla på exempelvis H&M av rena principskäl. Men med vilken princip som grund?
Vem kan kasta första stenen?
Ofta kan en höra argument i stil med att ”Jag handlar inte på H&M längre, på grund av att klädfabrikernas arbetare inte får bra lön”, vilket är säkert är en rimlig kritik mot företaget.
Men med handen på hjärtat: Hur många känner till klädmärken som kan stoltsera med att deras fabriksarbetare har ”bra löner”, och hur många av dessa köper alla sina kläder av företag där fabriksarbetarna har ”bra löner”? Hur höga löner har dessa personer själva, som bara kan handla i sådana butiker? Varför har de så höga löner, till skillnad från andra?
Vad är en ”bra lön”?
Och vad är en ”bra lön” – för vem? H&M exempelvis är Sveriges tredje största arbetsgivare och därmed skapar arbete, med ”bra lön”, för otroligt många unga i Sverige.
Är det kanske de svenska lönerna vi ska sänka, till förmån för lönetagare i andra länder? Säg mig: På vilket sätt bidrar NA-KD till Sverige med sina 100 anställda, jämfört med H&M, med sina 100 000 anställda?
Förvånas du också över hur NA-KD har kunnat flyga under radarn på detta vis? Är det verkligen okej? Eller ställer vi kanske för höga – och ibland orimliga – krav på vissa företag, jämfört med andra?
Hur länge tror du NA-KD kan åka snålskjuts på influencers personliga varumärken? Kan de falla lika snabbt som de har lyft?