Influencers arbetar tillsammans
Nu i veckan har Influencers of Sweden fått kritik från företagen Splay, United Influencers, Cube, Bonnier Tidskrifter och Tailsweep, som alla arbetar med att skapa matchningar mellan influencers och företag.
Influencers of Sweden är en branschorganisation för Sveriges influencers. Ordet influencers är ett annat ord för opinionsbildare, men avser vanligtvis en person som bloggar, instagrammar eller youtubear, och som därmed har blivit en känd medieprofil.
Vi som ingår i nätverket Influencers of Sweden är alla väldigt förvånade över att de här företagen offentligt har riktat så stark kritik mot Linda Hörnfeldt, eftersom kritiken inte verkar ha lyfts till Hörnfeldt i en tidigare dialog, där eventuella oegentligheter hade kunnat utredas. Hörnfeldt uttrycker både förvåning, sorg och ilska över utspelet.
– Jag tycker att det känns underligt att så stora branschaktörer går ut gemensamt och kritiserar en liten nystartad organisation. I de samtal jag har haft med de här personerna har jag aldrig fått höra annat än att vi gör ett bra arbete som är positivt för branschen, och uppfattat det som att de stöttar initiativet, säger Linda Hörnfeldt, VD för Influencers of Sweden, till Dagens Media.
– Många av Influencers of Swedens medlemmar har ju dessa nätverk som arbetsgivare, medan vi snarare fungerar som ett fackförbund, så det är klart att jag är mån om att ha en god relation med dem. De är varmt välkomna till mig om de vill diskutera det här, men jag kommer alltid att representera mina medlemmar. Just nu känner jag mig faktiskt så pass besviken att tiden får utvisa hur eventuella framtida samarbeten kan komma att se ut.
Enligt Hörnfeldts uttalande så är den uppenbara backstabbingen det största problemet med företagens kritik mot henne.
– Man kan likna det vid att de är arbetsgivarna, och att vi är fackföreningen. Vi representerar individerna som är med i vår förening. Vi har 1.500 medlemmar och det är deras agenda vi driver, inte min personliga, säger Linda Hörnfeldt till Breakit.
Att Influencers of Sweden på ett fantastiskt sätt verkar för att skapa en känsla av samhörighet, och erbjuder utvecklingsmöjligheter till sina medlemmar, tror jag är det som bidrar till känslan av upprördhet även hos medlemmarna av Influencers of Sweden. Många medlemmar är upprörda och vittnar om en känsla av David och Goliat.
En stor del av Influencers of Swedens positiva funktion för mig är att organisationen bidrar till att vi, som influencers, kan organisera oss. Det är en stark fördel för personer som annars arbetar väldigt isolerat och ensamt. Alla som någon gång har arbetat som frilansare kan vittna om att det är oslagbart att ha ett sammanhang där en kan få hjälp och stöd för att utvecklas. En plattform där organiserad utveckling och organiserade möten inte är en omöjlighet. Ett sammanhang som arbetar för att hjälpa sina medlemmar till att få en skälig lön för sitt arbete.
Med anledning av de upprörda känslorna, som det här utspelet mot Linda Hörnfeldt har skapat, så är min spontana tanke kring detta att det inte är ett särskilt smart drag, av företag, att attackera personer i en bransch som särskilt påverkas av och ogillar näthat.
Splay, United Influencers, Cube, Bonnier Tidskrifter och Tailsweep, vi är inte imponerade av ert utspel.
Vi är Influencers of Sweden:
Clara Lidström | Jonna Jinton | Elin Häggberg | Clara Löfvenhamn | Flora Wiström | Katarina Wohlfart | Annie Månsson | Mia Fernando | Anders Möller | Helena Enqvist | Helena Bursjöö | Elin Kero | Angeliqa Mejstedt | Madeleine Rybeck | Jennifer Sandström | Jennifer Sandström | Amanda Matti | Maria Björkman | Valkyria Nordenberg | Annica Myhre | Dorotea Pettersson | Julia Erikson | Katarina Jansson | Jennifer Sandström | Mikael Winterkvist | Lola Akinmade Åkerström | Emmi Holmer | Therese Wiksten | Sandra Nicole Freiman | Madeleine Stenberg | Sofia Marklund | Nina Sandahl | Emilia Westerström | Caroline Wijkström | Wilda Kristiansson | Anna Ström Åhlén | Linda Engström | Malin Lundskog | Charlotta Colliander Golding | Sandra Nicole Freiman | Charlie Cramer |