Vad fick mig att lämna sociala medier?

Vad fick mig att lämna sociala medier?

Under det senaste året så har mitt intresse för att uppdatera i mina sociala medier-flöden svalnat något. Jag har funderat över vilka faktorer det är som har påverkat mig i den riktningen. Vad fick mig att lämna sociala medier?

Använder du sociala medier som vanligt, eller känner du som jag?

När och varför lämnade jag sociala medier?

Vad fick mig att lämna sociala medier? Var det mitt byte till iPhone X som påverkade mig? När den större och klumpigare skärmen gjorde att det tog längre tid att skriva på mobilen, vilket gjorde att processen att skriva på mobilen plötsligt kändes seg och långdragen?

Eller var det när Facebook ändrade sina algoritmer till ett annat tempo – för att minska psykisk ohälsa i relation till det nya medieanvändandet – som jag tappade intresset? Eller kanske det var när Facebook köpte Instagram? När flödet inte längre fylldes av nya, spännande och intressanta nyheter, utan plötsligt gav mig samma notiser – av samma personer – om och om och om igen? Eller var det när Instastories kändes mer fritt och enkelt att uppdatera än att uppdatera Instagram?

Eller var det kanske när #metoo-uppdateringarna svalnade och jag plötsligt blev så trött på allt vad samhället och patriarkatet heter? Eller var det när alla riktade, sponsrade inlägg mot mig plötsligt bara handlade om att köpa skönhet? Eller var det kanske när sommaren kom och värmen och lugnet sköljde över mig? Var det när EU:s nya direktiv, med bilaga 11 och 13, röstades igenom, och jag tappade tron på internets demokrati? Kanske var det när jag började lyssna på podcasts och det inte gick lika fort att skifta mig själv från mediekonsument till -producent? Var det när WordPress-appen blev krångligare att använda? Eller var det när jag föredrog att inspireras av fotografier på reklamfria Pinterest istället för av haträder och reklam på Instagram? Eller var det när plötsligt till och med Netflix och SVT Play sköljdes och fylldes över av dokumentärer och dramatiseringar av våld i nära relationer, som obehagliga och konstanta påminnelser av tidigare minnen, vilket gjorde mig allmänt påverkad och nedstämd?

Eller var det när Avicci gick bort förra våren, och det där med yta kändes obetydligt och kallt? Och att påminnelsen om bedräglig yta kontra natur och frihet kom tillbaka igen när en välkänd frilufts-bloggerska i Sverige också begick självmord, nu i vår? Var det när alla sociala medier plötsligt kändes otroligt opersonliga – och oäkta? Var det när ord tvärt enbart framstod som ord och inte handling?

Eller var det när pressen över att dela saker folk gillar – snarare än längtan och viljan av att dela med mig av saker, reflektioner och upplevelser med folk jag gillar – svepte fram som ett mörkt moln över sociala medier?

Jag har ingen aning om vad det var som gjorde att bägaren fylldes över för mig och exakt när det hände, som gjorde fick mig att vilja lämna sociala medier, men jag kan tänka mig att jag inte är ensam om att känna som jag gör inför sociala medier idag. Och det verkar inte heller Facebook och Instagram tro.

Instagram döljer dina likes

Nyligen uppmärksammade researchern Jane Manchun Wong att Instagram testar en ny funktion där följare inte kan se hur många likes ett inlägg har fått och vilka som har gillat.

https://twitter.com/wongmjane/status/1118970853654290432

Instagram bekräftar i en intervju med Techcrunch att den här testfunktionen kan avsändaren endast se antalet likes på varje inlägg, men det kan alltså inte ses av följarna. Dock verkar det kvarstå att kunna se vilka och hur många följare avsändaren har.

If Instagram rolls out the feature, it could put the emphasis back on sharing art and self-expression, not trying to win some popularity contest.” Techcrunch

Genom att dölja gillningarna så tror man att det kan öka fokuset på antalet följare och kommentarer istället. Samtidigt så kommer antalet gillningar ändå fortsätta påverka rankningen av algoritmer. 

”The change matches a growing belief that Like counts can be counter-productive or even harmful to users’ psyches. Instagram co-founder Kevin Systrom told me back in 2016 that getting away from the pressure of Like counts was one impetus for Instagram launching Stories. Last month, Twitter began testing a design that hides retweet counts behind an extra tap to similarly discourage inauthentic competition and herd mentality. And Snapchat has never shown Like counts or even follower counts, which has made it feel less stressful but also less useful for influencers.

Narcissism, envy spiraling and low self-image can all stem from staring at Like counts. They’re a constant reminder of the status hierarchies that have emerged from social networks. For many users, at some point it stopped being fun and started to feel more like working in the heart mines. If Instagram rolls out the feature, it could put the emphasis back on sharing art and self-expression, not trying to win some popularity contest.”

Senast nu i helgen sa en vän till mig att hen inte har lagt upp inlägg på Instagram på över ett halvår av endast en anledning: Att hen är rädd för att inte få lika många likes på nästa inlägg hen lägger upp, som på sitt senaste inlägg.

Och ja, om det är åt det hållet som det generella sociala medier-användandet barkar så verkar ju Instagram göra helt rätt i att göra något åt det. För annars är det väl inte lång tid kvar tills fler lämnar våra öppna, sociala medier – och det kanske för gott?

Hur går dina tankar?

Surfar du på sociala medier såsom du alltid har gjort, eller har du också börjat använda sociala medier mindre? Vad tror du fick dig att lämna ett medium för ett annat? Eller har du helt enkelt trappat ned på sociala medier? Vad fick dig att göra det?