Kommunikationsanalys med Valentin & Byhr
Idag var jag på frukostseminarium med Sveriges Kommunikatörer och Valentin & Byhr!
Det var en mycket intressant föreläsning, som handlade om att informationsmakten förflyttas – från producenten till konsumenten. Från VD: n till kundtjänst.
Makten finns hos den som hör vad kunden behöver, och inte hos den som gissar sig fram. Byrån menade att nya tider ger nya rutiner och vi uppmuntrades till att Lyssna, Förstå och sedan Agera.
Att ha förmågan till att göra en Omvärldsanalys är en nyckelkunskap, att kunna hantera, för kommunikatörer.
Andreas Kjellgren myntade begreppet ”att skavla”, och menade då att det är viktigt att vara försiktig med att kategorisera människor utifrån ålder och kön, eftersom de flesta människor ändå kan ha många olika beröringspunkter med varandra. Sådana likheter och olikheter som inte syns på utsidan – och kanske är svårfångade i statistiken – men som kan spela stor roll i kommunikationsarbetet.
Tusen tack för en inspirerande föreläsning! ✨