Welcom till Göteborg
Innan helgen inleddes förra veckan, så var jag på ett fantastiskt spännande event hos Welcom i Göteborg, som presenterades i samarbete med Sveriges Kommunikatörer.
Julia Mjörnstedt Karlsten och Robert Kalinagil uppmanade oss alla att bete oss på sociala medier! Med det menade de att kommunikatörer bör ha som mål att alltid försöka svara på alla kommentarer som skickas till företag via sociala medier, för att därmed lyckas skapa ett så stort engagemang som möjligt, hos kunden.
I seminariet visade Mjörnstedt Karlsten och Kalinagil flera olika exempel på hur en kan göra för att skapa engagemang på sociala medier! Exempelvis visades en reklamfilm från Save the children, med en flicka som tittaren får följa i korta sekvenser under ett års tid, där det tydligt illustreras att krig bryter ut och trappas upp.
Kommunikationen bestod alltså till stor del av storytelling. Jag kan faktiskt knappt se den här bilden nu, utan att mina ögon tåras, så jag fick kämpa med tårarna när hela det här filmklippet visades. Eller sanningen är att jag faktiskt fällde en tår, eller två.
Storytelling handlar om att berätta i bilder, ord, symboler och känslor. Syftet med berättelsen är att förhöja upplevelsen av ett varumärke, ett företag eller en organisation.
Det kanske känns cyniskt att analysera reklam av den här typen, men filmen har garanterat lyckats beröra och skapa känslor hos många människor, med sina 58 144 549 visningar på youtube, så Save the children har ju verkligen lyckats skapa engagemang med den här filmen.
Vad jag verkligen slogs av under seminariet var att de företag som hade uppenbart goda syften var de företag som verkade lyckas allra bäst med sina kampanjer! Det tycker jag säger en hel del om vår tid, idag. Eftersom Julia Mjörnstedt Karlsten är grundare till Ung Cancer, och att det var under hennes ledning som pärlarmbandet Fuck Cancer kunde nå så stor popularitet, så är det kanske inte så konstigt att just Mjörnstedt Karlsten och Kalinagil valde att visa upp företag vars kommunikation har goda avsikter. Men samtidigt så tror jag inte det är en slump att det är just de här kampanjerna som det går extra bra för.
Ingen kommer komma ihåg vad du har sagt. Ingen kommer komma ihåg vad du har gjort. Men ingen kommer någonsin glömma hur du fick dem att känna.
Vad jag menar är att tidigare har många företag kunnat komma undan med att inte ta sitt samhälleliga ansvar i sin verksamhet, men så fungerar det inte riktigt längre. Det kan vi också se stämmer med statistiken. 60 procent av unga mellan 16-24 år instämmer helt/delvis med att de ”föredrar att handla varumärken från företag som uppträder etiskt”, enligt Insight One och TNS Sifo, skriver SvD. Instämmer du också med de svenska ungdomarna? I sådana fall är det inte helt överraskande, eftersom hela 45 procent av alla svenskar är av samma åsikt.
Vill du skapa en bra verksamhet? Försäkra dig om att företaget också engagerar sig i projekt som verkar för att förbättra samhället, i stort. Det kommer i sin tur ge effekt på företagets spridning och – i förlängningen – företagets vinstrapporter. Godhet säljer.
Tusen tack, Welcom, Sveriges Kommunikatörer, Astrid Boisen, Julia Mjörnstedt Karlsten och Robert Kalinagil för en fantastiskt inspirerande och engagerande förmiddag!