När jag var på Almedalsveckan i somras så talades det väldigt mycket om native advertising och influencersNative advertising handlar om redaktionellt liknande texter som har betalat för sitt utrymme och därmed i själva verket är annonser, även om de ser ut som vanliga tidningsartiklar. Influencer är ett annat ord för opinionsbildare, men då man vanligtvis avser en person som bloggar, instagrammar eller youtubear, och därmed har blivit en känd medieprofil.

Under Almedalsveckans många seminarier reagerade jag på att influencers fick bära mycket skuld och ansvar gällande annonsmärknings-problematiken, trots att det samtidigt tydligt framgick att även de stora mediehusen var osäkra på vad som gäller när. I resonemangen på scenerna nämnde dessutom ingen att instagram redan då höll på att lansera en ny funktion och möjlighet till annonsmärkning på instagram-inlägg! Att jag själv inte nämnde något vet jag inte huruvida det var street smart eller inte, men där och då ifrågasatte jag mina egna källor och huruvida jag själv läst felaktiga uppgifter. Men nu kan vi med säkerhet alltså veta att jag var väl påläst eftersom möjligheten till annonsmärkning nu finns på instagram.

Nu i veckan så har alltså lanseringen av möjligheten till annonseringsmärkning på instagram fått väldigt stor uppmärksamhet i diverse tidningar, såsom på Breakit och i Resumé. Clara Lidström reagerade, liksom jag, på att ordalagen om influencers är väldigt hårda i dessa artiklar, även här. Som i Breakits rubrik ”Stort maktskifte på Instagram när stjärnorna tvingas tagga reklam” och Resumés rubrik ”Instagrams nya annonsmärkning kan bli svettig för influencers”.

Av alla influencers jag har pratat med, om den här nya möjligheten att märka annonser, så har ALLA varit väldigt positivt inställda till den här möjligheten till annonsmärkning! Utropen har snarare varit ”Äntligen!” än ”Nooo!”. Dels eftersom öppenheten till följaren blir mer transparens, men också för att transparensen till företagen ökar. Detta har influencern mycket att vinna på! Och det är också en positiv nyhet för de som har en mindre skara följare, eftersom det kan synliggöra att personer med mindre följarskaror kan ha större inverkan med sina inlägg än vad konton med större följarskaror har.

Men vem är en influencer då? Kan alla som vill kalla sig för influencers? Begreppet håller på att bli urvattnat, enligt många, eftersom det inte finns några strikta regler om vem som får kalla sig själv för en influencer. Men häromdagen fick jag se att LinkedIn har föregått den problematiken genom att själva peka ut vilka som – enligt LinkedIn – kan kalla sig för influencers! Smart drag av LinkedIn, tycker jag.

Bland Nordens influencers finner vi exempelvis Linda Björck och Nina Jansdotter, men jag erkänner att jag faktiskt inte känner igen övriga personer på bilden nedan. Vilka LinkedIn-influencers känner du igen, på bilden nedan?

Foto från Linda Björck

Jag undrar också hur dina framtidsspaningar ser ut! Vad tror du om framtiden för influencers? Kommer annonsmärkningsmöjligheter göra en influencer mer trovärdig? Och tror du att även LinkedIn kommer välja att erbjuda en möjlighet att annonsmärka inlägg?

EDIT 2017-09-23: LinkedIn har inte utsett dessa personerna till ”the influencers”, utan vem som helst kan fortfarande kalla sig själv för en influencer.