Sociala medier - i ständig förändring

Sociala medier - i ständig förändring
Photo by Jakob Owens 

Den senaste tiden så har jag följt debatter på sociala medier med skräckblandad förtjusning. Det är märkligt det där, hur debatter och röster har snurrat nästan fortare och fortare på sociala medier.

Sociala mediers vägar äro outgrundliga

Om man väl har tagit ett steg åt sidan från sociala medier i några dagar så är det nästan omöjligt att sätta sig in i hur ”snacket” går nu, jämfört med då (före sociala medier-pausen).

För min del känns det som en mur att ta sig igenom att försöka förstå offentliga debatten efter jul, jämfört med före jul. För vad är egentligen populärt nu? Vem tog exempelvis ledning i debatten om Alexander Bards otillräckligheter? Är det socialt självmord att uttrycka någon typ av positiva kommentar om Bard, eller är han för evigt bränd av allmänheten (till skillnad från alla andra otillräckliga män som råkar leva på denna jord)?

Sociala medier i ständig förändring

Sedan så har det också hunnit hända en hel del med själva sociala medier-plattformarna i sig.

Ingen har väl lyckats gå miste om nyheterna om att Facebook har ändrat sina algoritmer igen?

Det handlar alltså om två stora förändringar:

  1. Företags räckvidd sänks på Facebook, till förmån för mer sociala interaktioner vänner emellan.
  2. Vissa utvalda personer ska ranka företag och mediers trovärdighet på Facebook.

Företagen försvinner

För egen del så både följer, läser och delar jag gärna debatter och nyheter på sociala medier. Jag har dessutom stjärnmarkerat företag och mediehus på Facebook för att inte gå miste om något som algoritmerna avgör intresserar mig – nyheter som annars riskerar att försvinna från mitt flöde, just eftersom de är företag.

Sett till debatten om fake news så ser jag just nu också inte direkt en vinning för privatpersoner med att strypa företags synlighet på Facebook. För vilka kan egentligen ha en sann trovärdighet om inte etablerade organisationer i samhället?

Välkomnar du att företag och medier försvinner från ditt sociala medier-flöde?

Elitpersoner granskar företag

Gällande att en grupp elitpersoner ska granska nyheter så tycker jag att hela den idén egentligen är rätt så märklig.

Då kanske vissa Facebook-sidor premieras framför andra, men är det verkligen rimligt och möjligt att vissa, enskilda personer är bättre på att värdera information bättre än andra? På vilka grunder väljs dessa granskande personer ut? Vad är det som gör privatpersoner mer trovärdiga?

Är den enskilda privatpersonen verkligen bättre att ha tillit för, än för de etablerade organisationerna själva?

Orsaken till förändringarna?

Jag förstår anledningen till att Facebook har valt att göra dessa förändringar!

Själva grunden till Facebooks existens är ju att den skapades som en plattform för fler att (spionera på varandra och) socialisera med varandra, men om sociala medier istället svämmas över av företags reklaminlägg så försvinner väl egentligen syftet med Facebooks existens?

Vi alla vet ju att Facebook förlorar de yngre användarna till medieplattformar som Youtube, vilket såklart är en trend de vill vända. Att då välja att främja det tidigare avsedda användandet verkar vara den enda räddningen för Facebook, på lång sikt.

Att få se fler vänner och mindre reklam är kanske den stora lösningen på Facebooks problem?

Hur går dina tankar? 

Jag förstår poängen med förändringarna för den generella sociala medier-användaren – både ur Facebooks och Facebook-användarens perspektiv – och jag väntar med spänning på att märka mer av förändringarna.

Men jag också att jag redan har märkt av förändringarna en hel del. Min vilda gissning är att förändringarna av algoritmerna infördes redan innan årsskiftet (alltså före Mark Zuckerberg gick ut med nyheten), eftersom jag tyckte mig uppleva en förändring redan då.

Förändringarna jag upplever hör ihop just med att jag upplever att mitt sociala medier-flöde består av mycket färre hätska debatter, och mer av inlägg från vänner och bekanta. Jag upplever också att mitt flöde består av många ”anti-sociala medier”-inlägg – alltså inlägg från både privatpersoner och företag som dissar sociala medier.

Har du märkt av någon förändring i ditt nyhetsflöde på Facebook och instagram?

Hur använder vi sociala medier i framtiden? 

Hur tror du förändringarna kommer påverka de offentliga debatterna och den offentliga diskursen, rent generellt? 

Blir enskilda människor och samhället bättre av att se mer av vänner, och mindre av etablerade organisationer, på sociala medier?